Hurry up !

Tuesday, November 6, 2012

Daging Salai masak lemak cili Api & tumbuhan Parasit

Salam.... 

Hai..darlim2 ku..serta pembaca2 mesteri ku... horeyy! best tak N3 ni.. cam tkejut kn bila baca tittle ni.. yg buat shock tu tang parasit.. uuuiiii takotnya dgr... tau tak.. parasit tu per??.. kalu nk tau dia ialah..sejenis yg menumpang..menumpang kasih sayang teeeetttttt... n memakan mknan org yg dia tumpang...teeettttt... dh ler mnumpang..mkn pula hak org.tetetettttttt.. hihihihi Ooooiiittt.. aku hinnggaatt sampai bila2 wooii.. ko buat aku cam gitu... ingat ler wahai teeettt........  kih..kih..kih mencarut daaaa...

Ekceli, ler kn nk citer ler saya buat resepi sendiri.. sesaja jer.. nk jadik Master Chef part time..ni ler caranya.. ok jer kn.. yg masuk MC pun.. pelik2 nama masakan diaorang 2..kn??

Terlebih dahulu nk introduce tumbuhan parasit tu..


kulat sisir -bhs ke-la-te

ada sape2 kenal tak.. bg saya sedap ni wooii..saya kn ank kpg.. mkn benda2 cm gini....
benda ni tumbuh kt btg2 pokok yg reput.. nak2 lg pokok getah..wah kpg siookk!.dia ni kn menumpang.jer keje dia...hihihi..bila time hujan2 mcm ni byk ler di jumpai..

okey,,dh kenal..jum kita masak..

Kita salai daging dulu...hahaha cam nak tgelak pulak masak ni..dgn cara saya yg pelik....saya salai dlm oven jer.gdn cara potong kecik2 daging tu..pelik kan... so jgn ikut saya.. ni saya nyer resepi..sendiri....time boring..n rajin sgt nk masak..



org lain buat..daging buku besor..salai and lepas tu potong halus2..baru betul..
saya buat cam gini kwang..kwang...


lepah2 tu kita kena masak kuah lemak tu baru jadik..masak lemak..letak cili byk2 jd ler 
masak lemak cili api

malas ler nk citer sal resepi nya coz..nanti kn bercanggah pulak nga resepi korang.. yg penting Master Chef xtegar ni letak shelai daun kunyit nk menaikkan aroma kuah lemak tu.. coz ni kn campur nga sayur sikit.. kulat tu sayur erk??? cam pelik jer kn..

bahan2 nya.. saya tumbuk jer coz saya masak dlm qty yg sikit jer..bazir letrik nk blend..wawawawa.. 
tp kn kalau betul2 pior masak lemak nagori..diaorang xletak bawang pun... tp saya kn ank klate.. bhn asasnya 
mesti ler ada bawang...


Okeii....
3
*
*
*
*
*
*
*
*
*
2

*
*
*
*
*
*

1

*
*
*
Taarrrraaaaaa




inilah hasil hamba buat utk mkn berdua dgn En.Khairie..

Ekceli,dia xbrape suka sgt..dia mkn kuah jer sebab..dia xmkn...teetttttt..xsukasayur!!!!!!!

~lalalalala nyum..nyum.nyumm~

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.