Hurry up !

Thursday, June 6, 2013

Susu Pertama Saya utk si comel itu



Assalamualaikum...

memalam canggini plus si Keysha xmau tido plak.. teringat masa dia baby dulu2..kalau susah nk tido bg jaa dia menetek terus jaa dia lelap mata..pada sya.. rasa sedih plak.. bila teringatkn kn my BF..BF ku yg tidak berjaya...niat memang hinggakn budak Keysha tu sampai besar.. tp..masa umur dia ngam2.. 6m..terus stop BF coz..dia tpaksa di hantar duk kt Kpg buat sementara waktu..coz xda org nak jaga dia.. saya masa tu masih kerja.. cik Asben plak xnak kasi nursery..risau katanya.... so sumenya tkorban dan d korban,,huhu...tp pape pun..saya terasa bangga lah juga coz sempat jg menyusukan dia....nikmat rasa nya.. bila bole melihat si comel ni.. nangis kelaparan.. n bila si mumy dia kasi susu.. ..dia sedawa kenyang errrrkkk n tido dgn lenanya...fuhh... ni lah nikmat seorang ibu...


Kesiannya.. si comel ni... ni saat dia kelaparan..pic ni masa still kt hospital..hari Ke-2.budak ini ke dunia. saya nk kasi dia BF tp malangnya..susu xnak kua.. breast bengkak..sakit...ibu menangis sebab sakit  dan.. menangis jg sebab kesiankn baby  2 in 1.. aduhh dugaan betul ketika ni..

saya punya breast yg belah kanan ada gak kua susu..tp sikit jer laa..belah kiri langsung xkua... bila kita kasi baby BF..memang xcukup..tambah lagi..keysha masa baby ni..dia kuat sgt mnyusu..may b dia sgt kelaparan coz masa sya masuk hospital..jam12 mlm..sampai bersalin 7.35 ptg esoknya..perut ni xmasuk mkanan pape pn kecuali air masak jer.. mgkin tu yg buat dia..lekat tabiat.. nk mkn jer..hew..hew..hew..

try anda bayangkn..masa ni.. saya n asben xtau nk buat cam ner.. mklum laa mumy baru..nk kasi budak ni menetek pn.. xtau caranya betul2..masa peknan dulu salu xsempat masuk kelas belajar cara BF..kt klinik dulu mang da sesi cik misi ngajar kita.. tp sebab keje..salu p check-up..kalut nk balik awal jer..study cara2 kt google pn..xjadik coz masa tu memang dh xigt pape dah..huhuhu.. padahnya habis luka breast..coz kasi cara salah.. aduiiii sakit xtertahan... baby yg nyonyok ni pn.. ganas...wei...xpadan nga girl...kesian mumy u sayang..

************************
Bila cik misi dtg check saya kt wad.. sya gtau dia yg breast saya bengkak..susu xmau kua.. then..dia check..dia kata puting breast xtimbul.. dia ada bg sya alat..utk buat puting kita timbul..pahtu dia cadangkn sya p bilik..Pam susu.. pam susu sya.. lau tak nati..  bole buat saya deman.. kalau breast makin bengkak..
apa lagik tggal baby kt asben.. saya terus jln terkedek2 kuar ronda kwasan wad tu.. cari bilik  pam susu.. memula nk masuk takut n malu gak.. sebab..tgok org yg kua masuk situ..geng2..doktor jaa..
tapi dah xtahan sangat.. masuk jaa.. buat muka xmalu... huhuhu..

*****************************

Masa dlm bilik tu..saya xtau nk capai yg mana.. nasib ada sorang amoi.. Chinese girl yg tolong ajar kn saya A to Z cara nk guna alat Pam tu.. tq sgt2 kt dia.. sambil pam..sambil dia ajar cara nk simpan stock laa..apa laa..mcm2 laa..kt situ..saya mengguna kn Breast pump Madela.. memang terbaik lah.. kt hospital pakai brand ni.. tp bukan ini yg sya nk citer..... saya nk kasi tau.. wahai anakku Keysha...mumy u ni.. menangis mengalirkn air mata masa tgh perahkn susu utk mu sayang.. bertapa sakitnya...coz breast mumy bengkak...  
xtau nk cakap pe.. tp yang penting mumy harap 'susu xkn di balas TUBA yer ank ku'

Hasil dari pam tu..saya dpt dlm 4Oz..rasanya banyak lagi kua kalau di pam lagi.. tp di sebabkn masa tu.. saya hanya bawa botol susu kecik ja..yg 2oz punya.. masa pam pjam yg hospital nyer 1..
syukur Alhamdulillah saya mampu kasi Keysha susu pertama saya.. yg penuh khasiat ni..






Ni saat.. Keysha mndapatkn susu ibunya.. dgn secukupnya..kejap er.. dia habiskan..

saya pn masa ni berasa lega sangat..coz bengkak pn dh hilang..tp kejap jer tau.. bila susu lama kita dh perah..jap jer badan kita ni proses utk susu baru.. so kita kena kerap bagi baby menyusu..kalau nk susu kita byk n cukup utk baby..

p/s :Masa ni berazam..kua jer wad nak p beli pam..senang sikit..lau pam..kua byk....


Faedah2 SUSU AWAL IBU (Kolostrum) ini pada bayi:

================================
1. Kolostrum mengandungi protein yang terdiri drpd antibodi seperti imunoglobulin, terutamanya lgA yang mampu mencegah jangkitan kuman. Juga mengandungi vitamin dan faktor tumbesaran.Tanpa kolostrum bayi akan terdedah kepada jangkitan kuman dan senang mendapat alahan.

2. Kolostrum juga merupakan laksatif yg membantu mengeluarkan mekonium (najis hitam awal bayi) dan mencegah jaundis.

3. Kaya dgn sel darah putih utk melindungi dr jangkitan

4. Menjadikan usus bayi lebih cepat matang

5. Kaya dgn vitamin A dan E

No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.